Velký výběr žárovek H7 Osram včetně nadstandardních typů

Výroba běžných zdrojů umělého světla, které jsou umístěny ve svítidlech uvnitř obytných či nebytových prostor, anebo v exteriéru, např. v pouličních lampách, není limitována v zásadě ničím. Pouze musíme přihlédnout k vhodné barvě světelného zdroje s ohledem na způsob využití – pro pracovní účely se příliš nehodí teplé odstíny bílého světla a chladné by nás naopak obtěžovaly v ložnici u nočního stolku. Zdroje světla pak instalujeme podle hodnoty světelného toku tak, jak nám vyhovují – někomu silnější zdroj, jinému stačí spíše intimnější.
hustý večerní provoz

Omezení ze strany legislativy

Jiná situace ovšem nastává u automobilů. Tam je limit striktně dán legislativou a výrobci jej musí bezpodmínečně dodržet. Jedná se především o hraniční světelný tok 1500 lumen a omezení barevného odstínu, zvláště u spektra modré barvy. Některé parametry však korigovány nejsou a tam mají producenti volné pole působnosti, připomeňme například hodnotu jasu a délku světelného kuželu. Na vzdálenost světelného paprsku a jeho zabarvení směrem do neutrální až studené bílé se zaměřují všichni renomovaní výrobci autožárovek, aby nabídli lepší parametry pro bezpečnější jízdu s vyšší třídou komfortu.
osvětlené parkoviště

Více jasu a vyšší kontrast „neutrální bílé“

Porovnáte-li například autožárovku H7 Osram Night Breaker, případně Tungsram Megalight Ultra s běžným typem halogenového zdroje do předního světlometu, rozdíl bude markantní na první pohled. Více než dvojnásobně delší kužel s vysokým jasem výrazně ovlivní vnímání děje v silničním pruhu. Řidič má zhruba dvojnásobek času pro bezpečný manévr v případě náhlé překážky před vozem – může se včas vyhnout nebo zastavit. K problematickým situacím dochází hlavně při střetu s chodci a cyklisty, kteří nemají na oděvu reflexní prvky, anebo jsou oblečeni do tmavého oblečení. Neutrální bílá barva 4200 K u nadstandardních typů také brání únavě a chrání řidiče před mikrospánkem.

Recommended Reading